Pedagógiai jellemzés óvoda

A szempontsor az alábbi linken letölthető: szempontok_a_pedagogiai véleményhez ÓVODA.pdf (227434)
 

SZEMPONTOK A PEDAGÓGIAI VÉLEMÉNY ÖSSZEÁLLÍTÁSÁHOZ

(óvoda)

  • Mi az összbenyomás a gyermekről?
  • Mit tart a legfontosabbnak vele kapcsolatban? (erősségek, gyengeségek)
  • Mi az, amit problémának lát a gyermekkel kapcsolatban?

Társas viselkedés, irányíthatóság:

  • Milyen a viszonya a társakkal, pedagógusokkal?
  • Van-e barátja?
  • Gyakran kerül-e konfliktusba társaival?
  • Elfogadja-e a csoport szabályait?
  • Részt vesz-e közös tevékenységekben?
  • Közösségben elfoglalt helye, pozíciója?
  • Képes-e kivárni, amíg rá kerül a sor?
  • Milyen problémák, furcsaságok fordulnak elő a magatartásában?
  • Jellemzik-e jó és rossz szokások, tulajdonságok, viselkedési furcsaságok?
  • A gyermek családi körülményei?
  • Konfliktusmegoldó technikák színvonala, szociális ügyesség (megérti-e, hogy mit várnak tőle, tudja-e az érdekeit nem agresszívan érvényesíteni, kiismeri magát társas helyzetekben, felnőttekkel képes-e együttműködni)?

 

Értelmi képességek, figyelem:

  • Érdeklik-e a foglakozások?
  • Van-e olyan téma, ami fokozottan érdekli?
  • Gyakrabban követ-e el figyelmetlenségből adódó hibákat, mint a társai?
  • Képes-e elmélyülten tevékenykedni?
  • A külső ingerek megzavarják-e a munkáját?

Beszéd:

  • Van-e olyan tapasztalata, hogy a gyermek nem figyel, ha szólnak hozzá, vagy nem érti jól a beszédet?
  • Leköti-e figyelmét mese, vers, könnyen tanulja-e azokat?
  • Hogyan kommunikál társaival, felnőttekkel?
  • Milyen a beszédtempója, hangereje, mennyisége?
  • Beszédében előfordul-e halandzsa, ragozási hibák, gyenge artikuláció?

Játék:

  • Mit játszik szívesen?
  • Mennyi ideig köti le a figyelmét egy-egy tevékenység?
  • Van-e olyan játék, amivel elmélyülten tud játszani?
  • Egyedül, vagy csoportosan játszik?
  • Betartja-e a játékszabályokat?

 

Érzelmi reakciók:

  • Vannak-e magatartási, pszichés problémái? (szorongás, körömrágás, alvás-, evészavar, pszichoszomatikus tünetek, stb…)
  • Milyen az érzelmi, akarati élete?
  • Előfordulnak-e indokolatlan kitörései?
  • Mi okoz számára örömöt, bánatot (hogyan fejezi ki)?
  • Kötődési képessége?

Mozgás:

  • Milyen a gyermek mozgásigénye?
  • Gyakoriak-e a balesetek?
  • Milyen színvonalú a gyermek mozgása?
  • Van-e koordinációs vagy egyensúlyzavara?
  • Milyen a kézügyesség, eszközhasználata?

Önkiszolgálás:

  • Étkezésben, öltözködésben, fürdőszoba használatában mennyire önálló?

Egyéb:

  • Milyennek látja a család és az óvoda kapcsolatát?
  • Milyen próbálkozások történtek a probléma megoldására?
  • Tudomása szerint volt-e a gyermek a felmerült problémák miatt valamilyen szakrendelésen, vizsgálaton (mikor, hol)?

 

Miben kér segítséget tőlünk?