Pedagógiai jellemzés (iskola)

A szempontsor letölthető az alábbi linken: szempontok_a_pedagogiai_velemeny_osszeallitasahoz_ISKOLA.pdf (228340)
 

SZEMPONTOK A PEDAGÓGIAI VÉLEMÉNY ÖSSZEÁLLÍTÁSÁHOZ

(iskola)

 

  • Mi az összbenyomás a gyermekről?
  • Mit tart a legfontosabbnak vele kapcsolatban? (erősségek, gyengeségek)
  • Mi az, amit problémának lát a gyermekkel kapcsolatban?

 

Társas viselkedés, irányíthatóság:

 

  • Milyen a viszonya a társakkal, pedagógusokkal?
  • Van-e barátja?
  • Gyakran kerül-e konfliktusba társaival?
  • Elfogadja-e a közösség szabályait?
  • Közösségben elfoglalt helye, pozíciója?
  • Részt vesz-e közös tevékenységekben?
  • Jellemzik-e jó és rossz szokások, tulajdonságok, viselkedési furcsaságok?
  • A gyermek családi körülményei?
  • Konfliktusmegoldó technikák színvonala, szociális ügyesség (megérti-e, hogy mit várnak tőle, tudja-e az érdekeit nem agresszívan érvényesíteni, kiismeri magát társas helyzetekben, felnőttekkel képes-e együttműködni)?

 

Értelmi képességek, figyelem:

 

  • Tanulási motiváció?
  • Mivel és hogyan lehet motiválni a tanórán és a tanórán kívüli tevékenységben?
  • Milyen sikerélményei, erősségei vannak a tanulásban?
  • Összhangban vannak-e érdemjegyei a képességeivel?
  • Kér-e segítséget, a kapott segítséget hasznosítja-e?
  • Van-e olyan téma, ami fokozottan érdekli?
  • Gyakrabban követ-e el figyelmetlenségből adódó hibákat, mint a társai?
  • Képes-e elmélyülten tevékenykedni?
  • Megzavarják-e a munkáját a külső ingerek?
  • Milyen módszerrel tanult írni, olvasni, számolni?

 

Beszéd:

 

  • Van-e olyan tapasztalata, hogy a gyermek nem figyel, ha szólnak hozzá, vagy nem érti jól a beszédet?
  • Történet, vers leköti-e a figyelmét, szívesen olvassa, könnyen tanulja-e azokat?
  • Hogyan kommunikál társaival és a felnőttekkel?
  • Korának megfelelően szervezett-e akaratlagos / spontán beszéde?
  • Milyen a beszédtempója, hangereje, mennyisége?
  • Beszédében előfordulnak-e, ragozási hibák, gyenge artikuláció?

 

 

Érdeklődés, szabadidős tevékenység:

 

  • Legkedveltebb tevékenységei? Mivel tölti szívesen az idejét?
  • Mennyi ideig köti le a figyelmét egy-egy tevékenység?
  • Egyedül vagy csoportosan játszik szívesebben?
  • Betartja-e a (játék)szabályokat?

 

Érzelmi reakciók:

 

  • Vannak-e magatartási, pszichés problémái? (szorongás, körömrágás, alvás-, evészavar, pszichoszomatikus tünetek, stb…)
  • Milyen az érzelmi, akarati élete?
  • Előfordulnak-e indokolatlan kitörései?
  • Mi okoz számára örömöt, bánatot (hogyan fejezi ki)?
  • Kötődési képessége?
  • Önbizalom, önértékelés szintje?
  • Kudarckerülő vagy sikerorientált?

 

Mozgás:

 

  • Milyen a tanuló mozgásigénye?
  • Előfordulnak-e a balesetek?
  • Milyen színvonalú a tanuló mozgása (koordináció, egyensúlyzavar, lépcsőn járás, nagymozgás, testnevelés órai mozgása…)?
  • Milyen a kézügyessége, eszközhasználata?

 

 

Önállóság:

 

  • Mennyire önálló étkezésben, öltözködésben, fürdőszoba használatában?
  • Rendben tartja-e felszereléseit, eszközeit, saját környezetét?
  • Munkaönállósága (időbeosztás, tanulásszervezés, napirend, szokásrend…)?
  • Feladatvállalása, megbízhatósága, terhelhetősége?

 

Egyéb:

 

  • Milyennek látja a család és az iskola kapcsolatát?
  • Milyen próbálkozások történtek a probléma megoldására?